Störningsmeddelanden

Vi informerar dig via textmeddelande om planerade avbrott antingen i förväg eller snabbt på grund av ett plötsligt avbrott, så att du kan förbereda dig för det.

Om du har ett allmänt tillgängligt telefonnummer behöver du inte registrera det i invånareportalen. Om du har ett jobb- eller hemligt telefonnummer måste du registrera för att kunna ta emot textmeddelanden. Även hyres- eller fritidslägenhet, sommarstuga eller liknande. Ägaren kan registrera sitt telefonnummer på den adressen om fasta hemadress finns någon annanstans. Via portalen kan du även blockera meddelanden.

Vi skickar automatiskt textmeddelande till invånare över 16 år vars telefonnummer och adress är offentliga.

Via länken nedan styrs du till invånareportalen, där man kan kontrollera postadressen telefonnummern är registrerad till och vid behov ändra uppgifterna. Tjänsten är gratis för alla.

Invånareportalen

Störningsmeddelandetjänsten är inte kopplad till Jakobstads Vattens faktureringsprogram eller något annat av stadens kontaktinformationssystem. Kontaktuppgifterna till störningsmeddelandesystemet hämtas via telefonoperatörerna.

Ifall inmatningen av uppgifterna av någon orsak inte lyckas, sänd dina kontaktuppgifter via e-mail (namn, adress och telefonnummer) till vattenfaktureringen@jakobstad.fi så kompletterar vi dina kontaktuppgifter i systemet. Inmatningen/kompletteringen av de egna uppgifterna i systemet bör dock främst skötas själv.

Störningsmeddelandetjänsten används endast vid exceptionella situationer. Jakobstads Vattens internetsida fungerar fortfarande som huvudsaklig informationskanal.

Registreringsanvisningar:

Registrera ditt nummer till tjänsten separat, om

  • ditt telefonabonnemang är registrerat på en annan plats än ditt hem (t.ex. jobbtelefon eller fritidslägenhet/stuga)
  • du ​​har förbjudit din operatör att lämna ut din nummer/adress
  • din telefonanslutning är hemlig eller förbetald/prepaid.

Beställning av PIN-kod

  1. Ange ditt namn och telefonnummer (i formatet 0401234567) och/eller din e-postadress i fälten.
  2. Klicka på knappen Skicka PIN-kod. Du kommer snart att få en fyrsiffrig PIN-kod via sms och/eller e-post. Om du angav ett fast telefonnummer får du snart ett samtal med en fyrsiffrig PIN-kod.
  3. Ange PIN-koden du fick i fältet för den.
  4. Klicka på OK.

Lägger till en gatuadress

  1. Ange separat postnummer, gatunamn och husnummer i fälten.
  2. Kontrollera adressinformationen du angav och klicka på Jatka-knappen för att bekräfta registreringen av din adressinformation.
  3. Redo! I fortsättningen kommer du att få ett meddelande på det sätt du har valt om det är fel eller störningssituation på den adress du har angett.

Observera att du kan registrera fler än en adress, till exempel adressen till en sommarstuga eller en närstående.

Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade

Om din adress eller ditt telefonnummer ändras kan du alltid uppdatera din information genom att logga in igen. Beställ en ny PIN-kod när du vill redigera eller radera dina uppgifter.

Dataskydd

Vi använder inte numren som finns lagrade i systemet för annat än felanmälan. Numren säljs eller vidarebefordras inte och de förblir lagrade av oss på en lösenordsskyddad server, som endast kan nås av personer som använder SMS-systemet. Obs! Den kommunala operatören ber aldrig om t.ex. betalningsuppgifter eller skickar fakturor via sms till sina kunder. Om detta händer kan det vara nätfiske på telefonen, dvs "smishing".